سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهارت های هفتگانه ICDL

ارسال شده توسط در 88/4/17:: 11:43 صبح

مهارتها

1- مفاهیم اساسی تئوری
IT
2- مقدمه ای بر ویندوز - استفاده و مدیریت فایلها
3- واژه پردازی ، مقدمه ای بر
WORD مایکروسافت
WORD مایکروسافت - سطح متوسط
WORD مایکروسافت - سطح پیشرفته
4- مقدمه ای بر صفحات گسترده EXCEL مایکروسافت
EXCEL مایکروسافت - سطح متوسط
EXCEL مایکروسافت - سطح پیشرفته
5- پایگاههای داده ، مقدمه ای بر
ACCESS مایکروساقت
6- ابزار معرفی و نمایش ، مقدمه ای بر POWER POINT مایکروسافت
POWER POINT مایکروسافت - سطح پیشرفته
7- خدمات اطلاعاتی شبکه - اینترنت و پست الکترونیک

 

 

مهارت های هفتگانه ICDL
امروزه داشتن سواد دیجیتالی یکی از فوریت‌های اصلی افراد در زمان تحصیل و اشتغال شناخته می‌شود بطوریکه رتبه‌بندی کشورها از نظر دانایی با توجه به تعداد افرادی که دارای سواد کامپیوتری هستند اندازه‌گیری می‌شود. شاخص اصلی برای اثبات تعداد افراد با سواد، گواهینامه صادره توسط مرکز بین‌المللی ICDL است که در ایرلند مستقر می‌باشد و بیش از 148 کشور در آن عضو هستند. ایران در دی ماه1383 به عضویت این مجمع پذیرفته شد و از آن تاریخ دفتر تکنولوژی وزارت آموزش و پرورش به عنوان مرکزICDL ایران شناخته شد و پیرو آن مراکز آزمون معتبر توسط این دفتر انتخاب و مجوز آزمون و ارائه گواهینامه به این مراکز صادر گردید. مرکز آزمون نظم پویان صنعت نوین از بهمن ماه سال1383 نسبت به برگزاری دوره آموزشی براساس سرفصل‌های ICDL بین‌الملل ، آزمون و ارائه گواهینامه اقدام می‌نماید.
سرفصل‌های
ICDL شامل7 مهارت در دو سطح مقدماتی و پیشرفته می‌باشد که مقدماتی برای استفاده کاربران عادی و پیشرفته برای متخصصین طراحی شده است. این مرکز آزمون در هر دو سطح، دوره‌ها و آزمون‌های مربوطه را برگزار و گواهینامه ارائه می‌نماید. در زیر به صورت اختصار به معرفی7 مهارت ICDL پرداخته می‌شود:
1- مبانی :
در این سطح مبانی و مفاهیم
IT   (فناوری اطلاعات)، ICT  (فناوری اطلاعات و ارتباطات) و ICDL تدریس می‌شود. هم‌چنین سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر معرفی می‌شود. به طور کلی این سطح پایه شروع کار با سطوح بعدی است.
2- مدیریت فایل‌ها و آشنایی با سیستم‌های عامل :
چگونگی کار با سیستم عامل ویندوز بطوریکه کاربر از نظر سرفصل‌های تعیین شده توسط هیئت علمی مجمع
ICDL تأیید شده باشد و بتواند اطلاعات مندرج در رایانه خود را با استفاده از امکانات ویندوز از جمله پنچره‌های سیستم عامل مدیریت کند.
3- واژه پرداز :
در این سطح کارآموز با نرم‌افزار
MS-WORD آشنا می‌شود. این نرم‌افزار یکی از قویترین نرم‌افزارهای شرکت مایکروسافت است که از آن به عنوان یک OFFICE تعبیر شده است و امکانات کاملی را برای نگارش داراست. امروزه در اکثر شرکت‌ها برای مکاتبات داخلی و خارجی از این نرم‌افزار استفاده می‌شود.
4- صفحات گسترده
  :
در این سطح کارآموز با نرم‌افزار قدرتمند
MS-Excel آشنا می‌شود. این نرم‌افزار دارای صفحات فراوان و توابع مختلفی است که امکان کشیدن جداول و نمودارها را فراهم می‌سازد.
5- پایگاه داده
  :
در این سطح کاربر با نرم‌افزار
‌MS-Access برای ایجاد  بانک اطلاعاتی  که برای ذخیره اطلاعات و بازیابی آن‌ها به صورت سازماندهی شده استفاده می‌شود آشنا می‌شود. امروزه بسیاری از شرکت‌ها (اعم از خصوصی و دولتی)، بیمارستان‌ها و Web Master ها برای داشتن یک بانک اطلاعاتی مناسب از این نرم‌افزار استفاده می‌کند.
6- ارائه نامه
  :
در این سطح کارآموز با نرم‌افزار MS-Power point آشنا می‌شود که این نرم‌افزار برای ایجادو ارائه‌نامه ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال برای معرفی یک طرح در سمینار و نمایش آن با تلفیقی از متن و گرافیک این نرم‌افزار کاربرد دارد.
7- اطلاعات و ارتباطات
  :
در این سطح کارآموز با نرم‌افزار MS-Outlook و   MS-IE آشنا می‌شود. امروزه در عصری که عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات نامیده می‌شود بهره‌مندی از اطلاعات، بسیار مورد نیاز است. برای بهره‌مندی از این اطلاعات گسترده باید به شبکه جهانی اینترنت (‌International Networking) متصل شوید تا از دنیای پیشرو امروز عقب نمانید.

 

 



چراICDL

مزایای
ICDL برای افراد :این طرح برای کمک به افراد در منزل و محل کار در نظر گرفته شده است .این مدرک در صورت ارائه به کارفرما، نشان میدهد که فرد، دارای قابلیتهای تایید شده و به روز است ICDL .به افراد بی تجربه در زمینه کامپیوتر، کمک میکند با فراگیری مفاهیم اولیه مهارتهای کامپیوتری، ماهرانه و با اعتماد به نفس با کامپیوتر کار کنند.
مزایای
ICDL برای کارفرمایان :قصد یک شرکت از ارتقای مهارتهای کامپیوتری نیروی کار خود، حصول اطمینان از مصرف درست سرمایه است

ICDL .قابلیت کامپیوتری کارمندان را تضمین میکند .
ICDL -برای کارمندان، مهارتهای کامپیوتری قابل ملاحظهای ایجاد می کند .
ICDL -سطوح توانایی IT را در یک سازمان تضمین میکند.
ICDL -هزینههای پشتیبانی IT را کاهش می دهد.
ICDL -از وقت تلف شده ناشی از فقدان دانش و روشهای کاری غیر موثر IT میکاهد. دورههای آموزشی زیادی وجود دارد که انتخاب را برای کارفرمایان و کارمندان مشکل کرده است
ICDL .تعریفی استاندارد و مقیاسی دقیق برای مهارتهای کامپیوتری بوده که در سطح بینالمللی مورد تایید است .همچنین این گواهینامه بین نیازهای کارفرمایان و مهارتهای کارمندان تعادل ایجاد می کند .
ICDL هم اکنون معتبرترین مدرک کامپیوتری در سطح جهان است که این مقبولیت، مرهون ارتباط آن با تمام افراد و پشتیبانی و کنترل سازمانهای حامی آن است. در ایران نیز موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران به عنوان مرکز مجاز برگزاری آزمون برگزیده شده است .این موسسه، علاوه بر برگزاری امتحان، دورههای آموزشی و آمادگی آزمون را نیز برگزار میکند.


تعریف گواهی نامه بین المللی ICDL چیست؟ (ICDL( International Computer Driving Licence

یک گواهینامه بین المللی است که توانایی دارندگان این گواهی نامه را در مهارتهای کامپیوتری ، تایید می کند.

گواهینامه کاربری کامپیوتر در اروپا

گواهینامه کاربری کامپیوتر در اروپا (
ECDL )، گواهی بین المللی مهارتهای کامپیوتر است که در 60 کشور گسترش یافته است. این گواهینامه برای کشورهای خارج از اروپا ، گواهینامه بین المللی کاربری کامپیوتر ( ICDL ) نامیده می شود.

________________________________________
اهداف
اهداف این گواهینامه عبارتند از:
1- ارتقای سطح تواناییها در
IT
2- ارتقای سطح کارایی در شرکتها
3- ایجاد توانایی در کارفرمایان برای سرمایه گذاری موثر در
IT
4- تضمین استفاده بهینه از حداکثر مهارت و توانایی کارمندان در محیط کار
________________________________________
کاربرد
برای کاربران:
ICDL برای کمک به کاربران شرکتی و خانگی طراحی شده است و به کارفرمایان اطمینان می دهد که اطلاعات و دانش دارندگان این گواهی نامه در رشته کامپیوتر ، کاملا" به روز است.

برای کارفرمایان:
ICDL نشانه کفایت در مهارتهای کامپیوتری است. بنابراین شرکتی که در نظر دارد به نیروی انسانی یا کارمندان خود آموزش دهد باید اطمینان حاصل کند، پولی که به این برنامه اختصاص داده است، به خوبی صرف می شود. بطور حتم شرکت در دوره های مختلف، بدون دریافت گواهینامه موجب دلسردی کارفرمایان و کارمندان ، خواهد شد.






کلمات کلیدی : مهارت های هفتگانه کامپیوتر